Boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining tanqidiy fikrlashini rivojlantirish

Авторы

  • Gulnora Yusufaliyeva Автор

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.15584712

Ключевые слова:

tanqidiy fikrlash, boshlang‘ich ta’lim, o‘qituvchi kompetensiyasi, interaktiv metodlar, pedagogik yondashuv, refleksiya, innovatsion ta’lim, kasbiy rivojlanish.

Аннотация

Mazkur maqolada boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining tanqidiy fikrlash kompetensiyasini rivojlantirish masalalari
yoritilgan. Tanqidiy fikrlash – bu shaxsning axborotni tahlil qilish, baholash, asosli xulosa chiqarish va muammolarga
innovatsion yondashuv asosida yechim topish qobiliyatidir. Ushbu ko‘nikmaning o‘qituvchi faoliyatidagi ahamiyati,
xususan, o‘quvchilarda mustaqil fikrlash, savol berish va muammoli vaziyatlarda to‘g‘ri qaror qabul qilishni shakllantirishdagi
o‘rni ochib berilgan.
Maqolada boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari uchun tanqidiy fikrlashni shakllantirishga xizmat qiluvchi usullar, pedagogik texnologiyalar
hamda o‘quv mashg‘ulotlarida amaliy qo‘llanilishi mumkin bo‘lgan interaktiv metodlar (klaster, aqliy hujum,
“fishbone”, SWOT tahlil va boshqalar) tavsiflab berilgan. Shuningdek, tanqidiy fikrlashni rivojlantirishda muhit, o‘quv dasturlari,
o‘qituvchining shaxsiy yondashuvi va refleksiya madaniyatining roli tahlil qilingan. Tadqiqot natijalari boshlang‘ich
ta’lim tizimida o‘qituvchilarni zamonaviy kasbiy kompetensiyalar bilan qurollantirish, ularning professional o‘sishiga
ko‘maklashish va innovatsion ta’limga moslashuvchanlik darajasini oshirish zarurligini ko‘rsatadi.

Биография автора

  • Gulnora Yusufaliyeva


    Guliston davlat pedagogika instituti,
    Maktabgacha va boshlang‘ich ta’lim metodikasi
    kafedrasi o‘qituvchisi

Библиографические ссылки

O‘zbekiston Respublikasining “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni. https://lex.uz/docs/5013007

2019-yil 29-apreldagi “O‘zbekiston Respublikasi xalq ta’limi tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash

to‘gʻrisida”gi PF-5712-son Farmoni. https://lex.uz/docs/-4312785

O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 28-yanvardagi “2022-2026-yillarga mo‘ljallangan Yangi O‘zbekistonning

taraqqiyot strategiyasi to‘gʻrisida”gi PF-60-sonli Farmoni. https://lex.uz/uz/docs/-5841063

To‘raqulov N. Tanqidiy fikrlash: mohiyati, rivojlantirish usullari. – Toshkent: Fan va texnologiya, 2021. – 152 b.

Jo‘rayev M. Pedagogik texnologiyalar asoslari. – Toshkent: O‘qituvchi, 2019. – 208 b. “A Brief History of the Idea of

Critical Thinking”. Qaraldi: 2018-yil 14-mart.

Elkins, James R. “The Critical Thinking Movement: Alternating Currents in One Teacher’s Thinking”. 2018.

Yusufaliyeva, G. A., Abduraxmonova, N. N. Q., & To‘rabekova, A. M. Q. (2021). Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida kreativ

qobiliyatlarni rivojlantirishda o‘qituvchining roli. Academic Research in Educational Sciences, 2(4), 1506–1513.

Yusufaliyeva, G. A. (2021). The role of the teacher in the development of creative abilities of primary school students.

Innovative Technologica, 5, 54–59.

Yusufaliyeva, G. (2023). Technology in increasing the effectiveness of the integrated lesson in primary education.

Modern Science and Research, 2(12), 761–763.

Yusufaliyeva, G., & Rabbimqulova, D. (2025). Boshlang‘ich sinflarda dars samaradorligini oshirishda noan’anaviy

usullardan foydalanishning ahamiyati. Modern Science and Research, 4(1), 950–958.

Yeraliyevich, K. S. (2024). Development of models of communicative competence in higher education institutions.

Xalqaro Ilmiy-Amaliy Konferensiyalar, 1(2), 497–502.

Yusupova D. Boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari kasbiy kompetensiyasini shakllantirish. Pedagogik ta’lim va fanlar jurnali.

– 2022. – №2. – B. (sahifa raqami ko‘rsatilmagan)

Eshonqulova, K. (2025). Bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining metodik tayyorgarligini takomillashtirishda raqamli

texnologiyalardan foydalanish samaradorligi. Maktabgacha va Maktab Ta’limi Jurnali, 3(4).

Опубликован

2025-05-14

Как цитировать

Boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining tanqidiy fikrlashini rivojlantirish. (2025). MAKTABGACHA VA MAKTAB TA’LIMI JURNALI, 3(5). https://doi.org/10.5281/zenodo.15584712