Fizika fanini mutaxassislik fanlari integratsiyasi asosida o‘qitishda bo‘lajak muhandislarning kasbiy kompetentligini rivojlantirishning ilmiy-nazariy asoslari
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17266572Ключевые слова:
fizika ta’limi, muhandislik ta’limi, fanlararo integratsiya, kasbiy kompetentlik, STEM-ta’lim, loyihaviy ta’lim, pedagogik texnologiyalar, raqamli modellashtirish, innovatsion ta’lim, kompetensiyaviy yondashuvАннотация
Ushbu maqolada zamonaviy muhandislik ta’limida fizika fanini mutaxassislik fanlari bilan integratsiyalash
orqali bo‘lajak muhandislarning kasbiy kompetentligini rivojlantirish masalalari ilmiy-nazariy jihatdan tahlil qilingan. Tadqiqotda
integratsion yondashuvning kognitiv psixologiya, konstruktivizm nazariyasi va tizimli yondashuv tamoyillariga
asoslangan metodologik asoslari ochib berilgan. An’anaviy va integratsion ta’lim yondashuvlarining qiyosiy tahlili keltirilgan,
fanlararo bog‘lanishlarni mustahkamlashning didaktik tamoyillari hamda zamonaviy pedagogik texnologiyalar
(STEM-ta’lim, loyihaviy ta’lim, keys-metodlar, raqamli simulyatsiya)ning o‘rni ko‘rsatilgan. Maqolada fizika qonunlarini
muhandislik amaliyoti kontekstida o‘qitishning konkret misollari, virtual reallik texnologiyalari va kompyuter modellashtirishdan
foydalanish imkoniyatlari muhokama qilingan. Integratsion ta’limni institutsional ta’minlash, o‘qituvchilarning yangi
kompetensiyalari va kompetensiyalarga asoslangan baholash tizimining xususiyatlari yoritilgan. Tadqiqot natijalari integratsion
yondashuv talabalarning kasbiy tayyorgarligini 40-60% ga oshirishi, innovatsion fikrlash qobiliyatlarini rivojlantirishi
va ularning raqobatbardoshligini ta’minlashini ko‘rsatadi
Библиографические ссылки
1. Абдуллаев Ш.С. Физика фанини ўқитишда инновацион технологиялар / Ш.С. Абдуллаев, Н.М. Каримов. –
Тошкент: Fan va texnologiya, 2023. – 256 б.
2. Рахимов Б.Н. Муҳандислик таълимида фанлараро интеграция: назария ва амалиёт / Б.Н. Рахимов, М.А.
Юсупов, Д.Т. Холиқов. – Тошкент: ТДТУ нашриёти, 2022. – 312 б.
3. Crawley E.F. Rethinking Engineering Education: The CDIO Approach / E.F. Crawley, J. Malmqvist, S. Östlund, D.R.
Brodeur. – 2nd ed. – Switzerland: Springer, 2020. – 311 p.
4. Felder R.M. Teaching and Learning STEM: A Practical Guide / R.M. Felder, R. Brent. – San Francisco: Jossey-Bass,
2021. – 336 p.
5. Турсунов С.К. Замонавий физика курсида компетенциявий ёндашув / С.К. Турсунов // Физика ва математика
таълими. – 2023. – №4 (38). – Б. 45-52.
6. Мирзаев Н.М. Рақамли технологиялар асосида муҳандислик таълимини ривожлантириш / Н.М. Мирзаев, А.Р.
Хамидов // Олий таълим ва инновация. – 2022. – №3. – Б. 112-128.
7. Graham R. The Global State of the Art in Engineering Education [Электрон ресурс] / R. Graham. – Cambridge: MIT
Press, 2021. – 168 p. – URL: https://jwel.mit.edu/assets/document/global-state-art-engineering-education (мурожаат
санаси: 15.09.2024).
8. Юнусов М.С. STEM-таълим: муаммолар ва ечимлар / М.С. Юнусов, Г.А. Абдуллаева, Р.Т. Муминов // Узлуксиз
таълим. – 2023. – №2 (47). – Б. 78-86.
9. Фролов А.В. Виртуальная и дополненная реальность в инженерном образовании: методология и практика /
А.В. Фролов, И.П. Смирнов. – Москва: Высшая школа, 2022. – 284 с.
10. Қосимов Ф.М. Олий таълим муассасаларида физика фанини касбга йўналтириб ўқитишнинг дидактик асослари:
педагогика фанлари доктори диссертацияси / Ф.М. Қосимов. – Тошкент: ТДПУ, 2021. – 298 б
Загрузки
Опубликован
Выпуск
Раздел
Лицензия
Copyright (c) 2025 MAKTABGACHA VA MAKTAB TA’LIMI JURNALI

Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.