Tanqidiy fikrlash va 4K kompetensiyalarining pedagogik-psixologik mohiyati
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17165340Ключевые слова:
tanqidiy fikrlash, 4K kompetensiyalari, kreativlik, kommunikatsiya, kollaboratsiya, metakognitsiya, konstruktivizm, boshlang‘ich ta’lim, pedagogik strategiyalar, kognitiv rivojlanish, neyropedagogika, formativ baholashАннотация
Ushbu maqolada tanqidiy fikrlash va 4K (kreativlik, kritik fikrlash, kommunikatsiya, kollaboratsiya) kompetensiyalarining
pedagogik-psixologik mohiyati kompleks tahlil qilingan. Tadqiqotda tanqidiy fikrlashning nazariy asoslari,
kognitiv mexanizmlari va metakognitiv jarayonlar bilan bog‘liqligi ochib berilgan. 4K modelining har bir komponenti alohida
ko‘rib chiqilib, ularning o‘zaro sinergik ta’siri va integratsiyalashuv mexanizmlari yoritilgan. Maqolada neyropedagogik
yondashuvlar, zamonaviy baholash paradigmalari va xalqaro tajriba tahlili keltirilgan. Boshlang‘ich ta’lim kontekstida
4K kompetensiyalarini rivojlantirishning yosh xususiyatlari, pedagogik strategiyalari va raqamli texnologiyalarning roli
muhokama qilingan. Tadqiqot natijalari o‘qituvchilar tayyorgarligi va malaka oshirish tizimini takomillashtirish zarurligini
ko‘rsatadi.
Библиографические ссылки
1. Абдуллаева, Ш.А. Формирование критического мышления учащихся начальных классов / Ш.А. Абдуллаева. –
Ташкент: Fan va texnologiya, 2023. – 256 с.
2. Азизходжаева, Н.Н. Педагогические технологии и педагогическое мастерство / Н.Н. Азизходжаева. – Ташкент:
ТДПУ, 2019. – 192 с.
3. Выготский, Л.С. Мышление и речь / Л.С. Выготский. – М.: Лабиринт, 2012. – 352 с.
4. Давыдов, В.В. Проблемы развивающего обучения / В.В. Давыдов. – М.: Академия, 2004. – 288 с.
5. Загашев, И.О. Критическое мышление: технология развития / И.О. Загашев, С.И. Заир-Бек. – СПб.: Альянс-
Дельта, 2003. – 284 с.
6. Ишмухамедов, Р.Ж. Инновацион технологиялар ёрдамида таълим самарадорлигини ошириш йўллари / Р.Ж.
Ишмухамедов. – Тошкент: ТДПУ, 2021. – 180 б.
7. Кларин, М.В. Инновационные модели обучения: Исследование мирового опыта / М.В. Кларин. – М.: Луч, 2018.
– 640 с.
8. Леонтьев, А.Н. Деятельность. Сознание. Личность / А.Н. Леонтьев. – М.: Смысл, 2005. – 352 с.
9. Мавлонова, Р.А. Бошланғич таълим педагогикаси / Р.А. Мавлонова, Н.Х. Вохидова, О.Х. Рахмонқулова. –
Тошкент: Илм зиё, 2021. – 428 б.
10. Муслимов, Н.А. Касбий таълим ўқитувчиларини касбий шакллантириш / Н.А. Муслимов. – Тошкент: Fan va
texnologiya, 2020. – 208 б.
11. Пиаже, Ж. Психология интеллекта / Ж. Пиаже. – СПб.: Питер, 2003. – 192 с.
12. Рубинштейн, С.Л. Основы общей психологии / С.Л. Рубинштейн. – СПб.: Питер, 2015. – 718 с.
13. Сайидаҳмедов, Н.С. Янги педагогик технологиялар: назария ва амалиёт / Н.С. Сайидаҳмедов. – Тошкент:
Молия, 2019. – 180 б.
14. Халперн, Д. Психология критического мышления / Д. Халперн. – СПб.: Питер, 2000. – 512 с.
15. Ходжабаев, А.Р. Креативная педагогика: методология, теория, технологии / А.Р. Ходжабаев. – Ташкент: ТГПУ,
2022. – 312 с.
Загрузки
Опубликован
Выпуск
Раздел
Лицензия
Copyright (c) 2025 MAKTABGACHA VA MAKTAB TA’LIMI JURNALI

Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.